Begeleider specifieke doelgroepen (P02)
OPLEIDINGSPLAN BEGELEIDER SPECIFIEKE DOELGROEPEN (BSD)
COHORT 2018-2021
Branche:
|
Welzijn & Onderwijs
|
Kwalificatiedossier:
|
Maatschappelijke Zorg, crebo-nummer 23181
|
Kwalificatie | Begeleider specifieke doelgroepen, crebo-nummer 25476 |
Niveau | 3 |
Leerweg:
|
BOL
|
Cohort:
|
2018-2021
|
Startdatum opleiding:
|
augustus 2018 en februari 2019
|
Duur van de opleiding:
|
3 jaar
|
Locatie:
|
ALX, BBL, KJW, RSS, SLP, TBL
|
Overzicht belangrijke documenten
In dit Opleidingsplan vind je alle belangrijke organisatorische informatie over de opleiding Begeleider specifieke doelgroepen.
In het volgende schema volgt een overzicht van alle belangrijke documenten die je tijdens je studie nodig hebt.
Document
|
Toelichting
|
Vindplaats
|
BPV-examens
|
MZ werkt met de examens van Consortium
|
Consortium
|
BPV-gids
|
In de BPV-gids staat alle belangrijke informatie rondom de BPV
|
Studiehandleiding
|
BPV-oefenopdrachten
|
MZ werkt met de oefenopdrachten van Consortium
|
Consortium
|
Configuratie keuzedelen
|
In dit document staat een overzicht van de keuzedelen die worden aangeboden in jaar 1 tot en met jaar 3
|
Studiehandleiding
|
Examengids
|
In de Examengids staat alle belangrijke informatie rondom de examinering
|
Studiehandleiding
|
Kwalificatiedossier MZ
|
Hierin staat beschreven uit wat je als begeleider niveau 3 en 4 in de maatschappelijke zorg moet kennen en kunnen
|
Kwalificatiedossier
|
Leerplan
|
In het Leerplan staat aangegeven hoe de onderdelen uit het Kwalificatiedossier zijn geborgd in het curriculum
|
Studiehandleiding
|
Lesplanners
|
In de lesplanner per vak staat omschreven:
|
LearningMatters!
|
Opleidingsplan per Crebo
|
Per Crebo is er een Opleidingsrapport met daarin:
|
Studiehandleiding
|
Praktijkovereenkomst
|
Hierin staan alle afspraken over de stage (in mbo heet dit Beroeps Praktijk Vorming) die de student maakt met school en het BPV-bedrijf. Dit document wordt door alle partijen ondertekend
|
Studiehandleiding
|
Schoolgids
|
Elke locatie heeft een schoolgids met daarin specifieke informatie
|
Algemene website Albeda
|
Studentenstatuut
|
Hierin staan de regels met betrekking tot de rechten en plichten van de student
|
Studiehandleiding
|
Studiehandleiding
|
Alle relevante informatie voor de student staat in de Studiehandleiding
|
Studiehandleiding
|
Studievoortgangsystematiek en BSA
|
In dit document is bepaald aan welke eisen een student moet voldoen om een positief bindend studieadvies te krijgen en de criteria voor de studieadviezen tijdens de voortgangsgesprekken
|
Studiehandleiding
|
TOP-model
In het TOP-model is terug te vinden hoe de uren in de opleiding over de verschillende soorten onderwijs zijn verdeeld. Deze uren zijn klokuren van 60 minuten, een lesuur is 45 minuten.
Verschillende soorten onderwijs
Begeleide onderwijs tijd (BOT)
|
Uren waarin de student les krijgt onder begeleiding van een bevoegd docent
|
BOT op afstand (BOA)
|
Uren waarin de student op een zelfgekozen plek werkt aan opdrachten uit de beroepsvakken. BOT op afstand is ingepland in het rooster; er is op dat moment een docent bereikbaar voor vragen. Studenten leveren de opdracht per mail in aan het eind van de ingeplande BOT op afstand en worden op dat moment op “aanwezig” gezet. Omdat de opdrachten ruim van te voren bekend zijn, geeft dit systeem de studenten flexibiliteit; ze kunnen zelf bepalen wanneer ze de opdracht maken en hoe ze hun tijd indelen
|
Beroepspraktijkvorming (BPV)
|
Uren waarin de student onder begeleiding leert in de beroepspraktijk
|
Onbegeleide uren (OU)
|
Onbegeleide uren waarin de student leert (huiswerk)
|
Wettelijk kaders
Hieronder staan de wettelijke kaders waaraan het TOP-model moet voldoen en de daadwerkelijke invulling bij MZ.
|
Wettelijk verplicht
|
Invulling MZ
|
BOT
|
1800 uur in 3 jaar, waarvan 700 in het eerste jaar
|
1905 uur
|
BPV
|
minimaal 900 uur over drie jaar
|
2000 uur
|
BOT + BPV
|
3000 uur
|
3905 uur
|
Lessentabel
In de lessentabellen staat per semester vermeld hoeveel lesuren er aan elk onderdeel wordt besteed.
SBU
Per semester is er 400 SBU (studiebelastinguren) beschikbaar. In semester 2-6 wordt de helft daarvan (200 SBU) weggezet in de BPV. De overige 200 SBU worden verdeeld over de vakken. Voor semester 1 geldt dat alle 400 SBU worden verdeeld over de vakken. In het TOP-model is per semester terug te vinden wat de verhouding is tussen BOT-BOA-BPV-OU.
BOT en zelfstudie
Per semester is er een bepaald aantal lesuren beschikbaar. Een lesuur duurt 45 minuten. Een deel van het aantal SBU wordt weggezet in de lessen; het deel dat overblijft is bedoeld voor zelfstudie. Zo is aan het vak Nederlands 40 SBU toegekend en 2 lesuren. Dat betekent dat 30 SBU aan de lessen wordt besteed (2 x 45 minuten x 20 weken = 30 SBU) en dat 10 SBU beschikbaar is voor zelfstudie.
BOT op afstand
Studenten werken in BOT op afstand aan opdrachten gekoppeld aan de beroepsgerichte vakken. Beroepsgerichte vakken worden dus zowel op school als “op afstand” ingepland. Dat verklaart waarom er aan BOT op afstand geen aantal SBU is gekoppeld.
Keuzedelen in BOT en BPV
Keuzedelen hebben een omvang van 240 SBU per jaar. In de Lessentabel staat aangegeven hoeveel SBU er aan de keuzedelen zijn toegekend in de BOT. De rest van het aantal SBU is weggezet in de BPV. In het TOP-model is per semester terug te vinden wat de verhouding is tussen BOT-BPV-OU.
Studiepunten
In de Lessentabel staan ook de studiepunten opgenomen. De formule is 20 SBU = 1 studiepunt. Per semester zijn dus 40 studiepunten te behalen. Er zijn zes semesters van 40 studiepunten. Alle onderdelen van de opleiding (vakken, BPV-oefenopdrachten en examens) tellen dus tezamen op tot 240 studiepunten (4800 SBU).
Onderwijsplan
In het Onderwijsplan staat de volgende informatie:
- Wanneer de beroepsgerichte examens en overige examens worden afgenomen
- Wanneer de BPV-oefenopdrachten behorende bij de examens worden geoefend in de BPV
- Wanneer welke werkprocessen behorende bij de examens worden behandeld in de BOT
- Wanneer de generieke vakken, LOB en keuzedelen worden behandeld in de BOT
Uitgangspunten hierbij:
- De behandelde stof wordt zo snel mogelijk daarna getoetst/geëxamineerd
- Het rooster is zoveel mogelijk regelmatig
Klik hier voor het Onderwijsplan
Toetsplan
In het Toetsplan is per semester terug te vinden welke toetsen worden afgenomen en alle relevante informatie daaromtrent:
- Toetsvorm
- Tijdstip afname
- Cesuur
- Status van de toets (formatief of summatief)
- Aantal SBU
- Aantal studiepunten
- Toetsroosters formatieve en summatieve toetsen en herkansingen
Uitgangspunten hierbij:
- De behandelde stof wordt zo snel mogelijk daarna getoetst/geëxamineerd
- Het toetsprogramma is opgebouwd uit diverse toetsvormen, die recht doen aan verschillende leerstijlen van onze studenten
- Toetsing gebeurt formatief en summatief
Formatieve en summatieve toetsen
Formatieve toetsen hebben als doel om jezelf en je docenten inzicht te geven in waar je op dat moment staat. Voor deze toetsen ontvang je geen studiepunten. Met summatieve toetsen sluit je een studieonderdeel af en ontvang je studiepunten.
Herkansen
Voor alle toetsen is er bij een onvoldoende resultaat gedurende het schooljaar één reguliere herkansing. Voor toetsen geldt dat de toetsen binnen dezelfde onderwijsperiode plaatsvinden of binnen 10 weken binnen de daaropvolgende onderwijsperiode.
Startbewijs
De student kan alleen dan starten met het examen van een werkproces als de student een startbewijs voor dat betreffende werkproces heeft ontvangen. Het startbewijs per werkproces wordt afgegeven nadat de BPV-oefenopdracht van het werkproces met een voldoende is afgerond en het beroepsvak of –vakken voor dat werkproces met een voldoende is/zijn afgerond.
De student kan alleen dan starten met het examen van een keuzedeel als de student een startbewijs voor dat betreffende keuzedeel heeft ontvangen. Het startbewijs wordt afgegeven nadat de vastgestelde opdrachten met succes zijn afgerond gedurende de looptijd van het keuzedeel.
Inspanningsverplichting LOB en LB
Voor LOB en LB geldt dat studenten moeten hebben voldaan aan de wettelijke inspanningsverplichting; alleen dan ontvangen ze hun diploma. Dit betekent dat de studenten de onderdelen LOB en LB alle positief moeten afronden.